Badania marketingowe: Techniki projekcyjne

Jednym z najczęściej prowadzonych badań marketingowych są techniki projekcyjne, które są niezwykle przydatne przy badaniu zachowań konsumentów. Dlaczego sięgają akurat po ten produkt? Co się im z tym produktem kojarzy? Opowiemy pokrótce, czym techniki oparte na projekcji w ogóle są.

Techniki projekcyjne wykorzystywane są przy badaniach jakościowe i mają za zadanie sięgnięcie w głąb danego zjawiska. Jeśli więc zastanawiasz się, dlaczego konsumenci częściej wybierają produkt konkurencji, mimo że oferujesz dokładnie to samo, sięgnij po tę metodę. Dzięki niej zrozumiesz preferencje swoich klientów, którzy w produktach, usługach szukają czegoś podobnego do siebie, coś, co jest z nimi tożsame, coś, co sami rozumieją. Oparte jest to na psychologicznym ego, które przypisuje pewne cechy rzeczom czy osobom.

Dlaczego warto wybrać techniki projekcyjne?badania marketingowe

Przede wszystkim dlatego, że w końcu się dowiesz, dlaczego klienci czy konsumenci zachowują się w określony sposób. Technika oparta na projekcji dostarczy ci cennych informacji, które nie będą przefiltrowane przez samego ankietera, ale odpowiedzi płyną bezpośrednio od konsumentów – dostajesz więc czyste odpowiedzi, które możesz sam przeanalizować oraz zapoznać się z analizą osób doświadczonych w przeprowadzaniu tego typu badań.

Kiedy najlepiej sięgnąć po techniki projekcyjne?

Metody projekcyjne najczęściej wykorzystywane są podczas wywiadów i ich celem jest uzyskanie szczerej i nieskrępowanej odpowiedzi od respondenta. Technikę możesz z powodzeniem użyć, kiedy zauważasz, że twój respondent, który bierze udział na przykład w badaniu jakościowym odnoszącym się do twojego produktu, nagle dotarł do punktu, który go rozdrażnił, stracił swobodę wypowiedzi, wyraźnie się krępuje czy zaczyna odpowiadać ogólnikami.

Jakie są rodzaje technik projekcyjnych?

Na pewno tym punktem cię nie zaskoczymy, bo na pewno we swobodnej komunikacji z innymi także ich używasz. Zacznijmy od skojarzeń – mogą to być skojarzenia, czyli wyrazy czy obrazy, odnoszące się do osoby, rzeczy, muzyki. Następne są uzupełnienia, gdzie to respondent czy rozmówca dostaje zdanie do zakończenia. Innym typem są konstrukcje, czyli tworzenie kolaży czy innych obrazów na zasadzie podobieństw według respondenta. Ostatnim rodzajem jest coś bardziej kreatywnego, czyli ekspresje z nastawieniem na odtworzeniem jakiejś roli (psychodrama) czy narysowanie czegoś.

Do czego można zastosować techniki projekcyjne?

Właściwie do wszystkiego. Projekcja przyda ci się, jak będziesz chciał uzyskać hasła i pomysły reklamowe czy wizerunkowe, poszukujesz pomysłów na zdobycie nowych rynków, chcesz wprowadzić nowy produkt na rynek lub przeprowadzasz badania motywacyjne wśród konsumentów czy nawet pracowników.