Badania marketingowe – dlaczego są tak ważne

Każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na własnym rozwoju, powinno sięgnąć po badania marketingowe, które przyniosą mu niezbędne informacje do tego, jakie obszary wymagają udoskonalenia czy gdzie znajduje się punkt warty zainwestowania dodatkowych pieniędzy.

Badania marketingowe to zbieranie danych za pomocą określonych metod przez wykwalifikowane jednostki badawcze. Ich zadaniem jest zgromadzenie informacji, ich analiza, a w ostateczności przekazanie wniosków o czynnikach, które mogą zadecydować o dalszym rozwoju i przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa.badania marketingowe- dlaczego są ważne

Jest wiele motywacji, aby takie badanie przeprowadzić. Jeśli chcemy poznać, co konsumenci myślą na temat naszego produktu, możemy zastosować wywiady z klientami pogłębione o techniki projekcji. Możemy również zlecić przeprowadzenie analizy rynku, by zobaczyć, jakie obecnie trendy na nim dominują i kto stał się naszą bezpośrednią konkurencją. Wszystkie dostarczone informacje są niezbędne przy prowadzeniu marketingu mix, czyli z uwzględnieniem wszelkich czynników wpływających na przewagę firmy, a i pozwalają menadżerom podjąć decyzję co do zmian w samym produkcie czy polityki cenowej.

Jak już wspomniano wyżej, przedmiotem badanym może być dosłownie wszystko – zależne jest to od potrzeb firmy. Najczęściej jednak analizuje się sam produkt, bada sprzedaż i rynek, a także odbiór reklamy. Źródłem tych infoirmacji są oczywiście nasi konsumenci, ale również z powodzeniem możemy uzyskać dane od obecnych i byłych pracowników konkurencji, osób z łańcucha dostaw (dostawcy, pośrednicy), czy od osób niezwiązanych, jak przypadkowi ludzie z internetu czy przechodnie (np. pytania o skojarzenia z daną firmą).

Każde badanie marketingowe powinno zakładać termin wykonania, a także systematyczność (czyli powinno być prowadzone na bieżąco, a nie raz i być zapomniane). Do tego już na wstępie należy określić jego użyteczność, czyli to, co nam ono da i jakich efektów się spodziewamy, a także celowość, czyli cel samego badania, jak chociażby wpływa na zmianę opakowania produktu czy sensowność prowadzonej kampanii reklamowej.